Huis beveiligen we, schuur niet. Ex-inbreker: ‘Nederlanders zijn laks’

Hoe goed beveilig jij je schuur? Veel Nederlanders hebben er waardevolle spullen in staan, maar laten de deur van de schuur open. “Mensen denken vaak: dat overkomt mij toch niet”, vertelt ex-inbreker Evert Jansen.

Uit onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW) blijkt dat Nederlanders de beveiliging van hun huis beoordelen met een goed cijfer (7,2), maar hun bergruimtes met een magere voldoende (5,8). Dat terwijl de gemiddelde waarde van de spullen in onze schuren zo’n 3.245 euro is.

Deur van schutting wel op slot
De 54-jarige Evert Jansen was 15 jaar actief als inbreker. Hoewel hij voornamelijk bij huizen inbrak, heeft hij ook vaak schuren leeggehaald. “Het is heel makkelijk om bij de schuurtjes in Nederland in te breken”, vertelt hij aan Editie NL. “Bewoners denken dat het ze niet gebeurt. Pas als het iemand in de buurt overkomt, worden ze meer alert.”

De ex-inbreker zag dat mensen de deur van de schutting wel op slot doen, maar de schuur vaak open laten. “Over die schutting ben je zo heen. Of bewoners vertellen mij dan dat ze de schuur altijd ’s avonds op slot doen, maar inbrekers komen voornamelijk ’s ochtends of ’s middags langs.”

Mensen confronteren

Jansen heeft zijn leven inmiddels gebeterd. Hij geeft nu lessen in preventie om mensen waakzamer te maken. “Wanneer ik ze met hun slechte beveiliging confronteer, moeten ze er meestal niks van hebben”, zegt hij. “Ze worden dan boos en vinden dat ik me nergens mee moet bemoeien, maar ik weet zeker dat ze er naderhand over zullen nadenken. Ze durven niet te zeggen dat ik gelijk heb.”

Zelfs wanneer Jansen met een gestolen fiets, met het slot er nog op, over straat loopt, wordt hij zelden aangesproken. Als hij de mensen naderhand vraagt of ze het verdacht vonden, knikken ze ja. “Ze vertellen dat ze me niet durfden aan te spreken, ook al vonden ze het vreemd. Dat moet veranderen. Vraag bijvoorbeeld of zo iemand de fietssleutel bij zich heeft.”

Laks
Je schuur beveiligen, doe je al door ‘m op slot te draaien. Stichting NIPW adviseert mensen met bergingen onder woonflats die te voorzien van goede sloten, dievenklauwen en anti-inbraakstrips.

Het zijn heel simpele, voor de hand liggende maatregelen, maar we moeten ze wel even nemen. Volgens Jansen is onze houding het probleem: “Mensen zijn laks omdat hun verzekering het na een inbraak voor ze regelt. We zijn in Nederland te makkelijk over onze beveiliging en dat is een gewoonte die we moeten afleren.”

Bekijk hier het artikel inclusief video: Video Editie NL

Bron: Editie NL