Zes keer per uur ergens inbraak

’Als het je overkomt voel je je machteloos’

AMERSFOORT Iedere tien minuten wordt er in een woning ingebroken. Dat gebeurt vooral via de achterdeur, die het minst goed beveiligd is. In een kwart van de gevallen heeft een inbreker maar een minuutje nodig om via deze opening binnen te komen.

In totaal werd het afgelopen jaar 55.530 keer ingebroken. Dat is fors minder dan vier jaar terug, toen de teller nog op 91.930 inbraken stond, oftewel tien keer per zestig minuten.
,,Het gaat dan wel de goede kant op, maar we zijn er nog lang niet. Mensen hebben hun woning gewoon niet goed beveiligd. Als je weet dat 88,1% van de Nederlandse achterdeuren slecht is beveiligd, dan is het een wonder dat het aantal misdrijven gedaald is”, zegt Coen Staal, voorzitter van de stichting Nederlandse Inbraakpreventie Weken (NIPW).

’Open huis’
,,Een inbreker staat moeiteloos binnen drie minuten binnen. Zo’n 25 procent van de achterdeuren heeft zulk zwak aluminium beslag – vaak herkenbaar aan schroefjes aan de buitenkant – dat een inbreker met een schroevendraaier en tang amper een minuutje nodig heeft”, weet Staal. ,,Vaak houdt men ’open huis’ uit onwetendheid. Mensen draaien de achterdeur netjes op het nachtslot als ze slapen of niet thuis zijn, maar hebben er geen idee van dat ze dan toch gevaar lopen.”

Bertie Stoop werd een tijd terug geconfronteerd met woninginbraak. ,,We kwamen om negen uur ’s avonds thuis en de hele boel was overhoop gehaald. Alle kasten waren opengetrokken en ze hadden goed gezocht, want ik was voor €6000 aan sieraden kwijt. Vreselijk, want ook alle mooie ringen, armbanden en kettingen die ik had geërfd van mijn oma waren daarbij…”
,,Natuurlijk ben ik vreselijk geschrokken. Ze hadden een keukenraam met een koevoet opengebroken. Ondanks dat het raam met twee sloten dicht was gemaakt. Na de inbraak hebben we het raam helemaal dichtgemaakt en inmiddels zijn we zelfs verhuisd van Voorburg naar Leidschendam”, zegt de 70-jarige.

,,We wonen nu in een speciale 55-plus woning. Alle sloten zijn goedgekeurd en er is camerabewaking. Dat geeft een super veilig gevoel.”, vindt Stoop. ,,Het is fijn niet op te schrikken bij ieder geluidje dat je hoort… Ja, als het je overkomt voel je je machteloos en boos. Ik was vooral heel erg kwaad, dat mensen niet met hun tengels van je spullen af kunnen blijven.”
Staal zegt dat je altijd alert moet zijn., ,,Bendes stropen soms hele wijken af en komen dan een half jaar later weer terug. Dan heeft iedereen inmiddels weer een nieuwe televisie of horloge gekocht en is er weer wat te halen. Het is dan ook verstandig om na een inbraak goed naar je je hang- en sluitwerk te kijken. Daar voorkom je veel ellende mee.”
In de NIPW participeren ook het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Verbond van Verzekeraars.

Bron: Telegraaf